مقالات

نگاهی به نمایشنامه ”گام زدن بر یخ های نازک” نوشته ”غلامحسین دولت آبادی” و ”آراز بارسقیان”

مرثیه ای برای تئاترمحسن زمانی: نمایشنامه "گام زدن بر یخ­ های نازک"یک تراژدی در چهار پرده است به قلم غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان که به همت انتشارات افراز در سال 1391 منتشر شده است. این نمایشنامه در سال 1391 و در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جزء نمایشنامه های برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی بوده و امسال هم به عنوان کتاب سال در زمینه ادبیات نمایشی برگزیده شده است. "گام زدن بر یخ های نازک"با موفقیت…
ادامه مطلب...

نگاهی به نمایشنامۀ ”دایی وانیا” اثر آنتوان چخوف

هراس از نابودی نوع بشرعرفان ناظر: قاطبۀ تحلیل گران و مفسران آثار چخوف معتقدند که چخوف جهانی رو به فرسایش را ترسیم می کند که در آن شخصیت ها دچار ملال و سردرگمی اند. انسان هایی که چشم انداز امیدبخشی ندارند و در گذشته فرو رفته، یا در زمان حال درجا می زنند و یا به آینده دلخوش اند، اما به دلیل نبود رابطه با حقیقت جهان، در آمال خود فرو رفته و دچار بی عملی شده اند."ویرجینیا وولف" معتقد…
ادامه مطلب...

نگاهی به تئاتر در خدمت آموزش (خاستگاه و مراحل تولید)

ترجمه: فریده شیرژیان نقطه آغازین روش تئاتر در خدمت آموزش را در بریتانیا در میانه دهه 60 می دانند (1965م)؛ زمانی که تکنیک های تئاتری و شیوه های آموزشی برای خلق روشی جدید و پویا تلفیق شدند، اما ریشه های این روش به سال های اولیه قرن گذشته برمی گردد.وقتی شرکت هایی در اسکاتلند و شمال انگلستان تاسیس شدند با این هدف که عشق به تجربه ای تئاتری را در بچه ها به وجود آورند، تخیل آن ها را برانگیخته…
ادامه مطلب...

ضرورت آسیب‌شناسی تئاتر استان‌ها

مهدی رمضانی: اهالی تئاتر کم و بیش در جریان هستند که هفته گذشته، متولیان تئاتر از مرکز و چهار گوشه کشور در شهر توریستی سرعین (اردبیل) گرد هم آمدند. از معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان مدیران ارشد گرفته تا مسئولان داخلی مرکز هنرهای نمایشی همچون رئیس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، مسئول هماهنگی تئاتر استانها، مسئول دبیرخانه جشنواره ها، مدیر امور مالی و اداری، مدیران کانون های تخصصی تئاتر، مدیرعامل…
ادامه مطلب...

نگاهی به تئاتر ملی

جان گر به لب ما رسد از غیر ننالیم، از خویش بنالیم، از ماست که بر ماستعرفان پهلوانی: بحث در باره «تئاتر ملی» نیازمند رویکردی عمیق، دور نگر،‌ جامع و کامل در وجوه و ابعاد فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم است.زنده یاد دکتر مهدی فروغ در یکمین شماره از دوره دوم مجله نمایش (پاییز 1338) نوشته اند:«با توجه به مناسبات هم جواری و لشکرکشی ها و نفوذهای متقابلی که بین دو کشور ایران و یونان در دوره سیصد…
ادامه مطلب...

نگاهی به آثار زنده یاد ”اکبر رادی” به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تولدش

همنوایی با عشق و رنج ملت ایرانرضا آشفته: اکبر رادی، نمایشنامه نویس گرانقدر کشورمان، متولد مهر 1318 با نوشته هایش به هویت ملی و فرهنگی و ارتقا آن کمک شایانی کرده است.فقط کافی است یک بار تمام نمایشنامه هایش را بخوانیم تا با وسعت دید و نحوه پردازش نگاه او به مسائل آشنا شویم. او مردی است که قلبش در این جغرافیا می تپید و این خود دلیل مبرهنی است برای دوام و بقا هنر و ادبیات این بزرگمرد در…
ادامه مطلب...

نگاهی به زندگی و افکار جرج برنارد شاو (George Bernard Shaw)

نمایشنامه نویسی با طنزنامه های خوش بینانهفریده شیرژیان: جرج برنارد شاو در 26 ژوئیه 1856 م در دوبلین(ایرلند) به دنیا آمد. مادر شاو آوازخوان و دانشجوی رشته هنر بود و پسرش را به مسائل فرهنگی، به ویژه موسیقی، نقاشی و تئاتر علاقه مند کرد.شاو جوان ساعت ها از وقت خود را به مطالعه کتاب "سرمایه" نوشته مارکس و نتهای موسیقی اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر گذراند. در این زمان با ویلیام آرچر، منتقد تئاتر و مترجم نمایشنامه های ایبسن،…
ادامه مطلب...

نگاه ”محمدحسین ناصربخت” به تاریخچه پیدایی نمایش های سنتی و سیاه بازی

به مناسبت سالگرد درگذشت آخرین بازمانده از نسل نمایشگران سنتی؛"سعدالله زحمت خواه"معروف به «سعدی افشار»، به روایت شناسنامه اش در تیرماه 1313 در خانواده ای زحمتکش در آبادان به دنیا آمد و چنانکه خود می گفت در محله سینای تهران قد کشید. او با دیدن نمایش‌های تخت حوضی عاشق بازیگری شد و با تقلید از آن ها همراه دوستان محله‌ی از دوازده سالگی به روی صحنه رفت.
ادامه مطلب...
عضو این خبرخوان RSS شوید

ورود به پنل کاربری

ایجاد اکانت کاربری